Richting Verbetering van Administratieve Efficiëntie voor Ondernemingen en Adviseurs
Huidige Behoefte aan Administratieve Vereenvoudiging
De noodzaak voor administratieve vereenvoudiging is duidelijk, zoals blijkt uit de recente enquête onder leden van het ITAA, het Belgisch instituut voor accountants en belastingadviseurs. In november 2024 gaf 92 procent van de ondervraagde accountants en belastingadviseurs aan moeite te hebben met administratieve lasten. Zoals geformuleerd door ITAA-voorzitter Bart Van Coile: “De administratieve taken die wij moeten uitvoeren zijn vaak niet in verhouding tot de meerwaarde voor ondernemers of de overheid. Bijvoorbeeld het invullen van het UBO-register of het verplicht melden van commerciële huurcontracten, zaken die reeds elders geregistreerd zijn, vormen dubbel werk.”
Bovendien leidt het gebruik van digitale tools van de overheid vaak tot frustraties in plaats van tijdswinst, aangezien deze niet altijd correct functioneren of complex zijn in gebruik, wat het werk van accountants bemoeilijkt en extra kosten voor ondernemers met zich meebrengt.
Ambities binnen het Federaal Regeerakkoord
Het federale regeerakkoord van De Wever I bevat belangrijke toezeggingen ter verlichting van de administratieve lasten voor ondernemers en hun fiscale adviseurs. Enkele kernmaatregelen zijn:
- Afschaffing van bijlage nr. 270 MLH (huurbijlage): dit document wordt geëlimineerd ten gunste van een minder belastend alternatief.
- Vereenvoudiging of afschaffing van het dagontvangstenboek en diverse btw-registers: deze documenten zijn in veel gevallen overbodig binnen een digitale context en brengen extra papierwerk zonder controlevoordeel.
- Afschaffing van de nihil klantenlisting: de verplichting tot het indienen van een lege klantenlijst vervalt binnen het kader van e-reporting.
- Vereenvoudiging van transferpricing documentatie voor KMO’s: momenteel moeten KMO’s complexe documentatie verstrekken over verrekenprijzen binnen hun groep. De federale overheid beoogt een versoepeling van deze regels specifiek voor KMO’s.
- Hervorming van het UBO-register: informatie die momenteel handmatig moet worden ingevoerd is reeds beschikbaar bij notarissen of in de KBO; de federale regering streeft naar automatische gegevensoverdracht naar het UBO-register zonder bijkomende verplichtingen voor ondernemers.
- Neerlegging van VZW-jaarrekeningen via de NBB: VZW’s moeten hun jaarrekening kunnen indienen via de balanscentrale van de NBB in plaats van via de griffie, waardoor de administratieve last en kosten afnemen.
- Digitalisering en e-loketten: het federale niveau belooft een gecoördineerde aanpak met de gewesten om het digitale landschap te uniformeren.
Naast deze maatregelen zijn er verdere plannen voor de volgende onderwerpen:
- De ontwikkeling van een KMO-plan om een gestructureerdere ondernemingsomgeving voor kleine en micro-ondernemingen te creëren.
- Het introduceren van 'comfort letters' voor ondernemers om hen vooraf zekerheid te bieden over wetgevingsimplementatie.
- De afschaffing van de Federal Learning Account.
- Het stopzetten van de startbaanverplichting.
- Het creëren van een ICT-omgeving voor publicaties in het Belgisch Staatsblad, direct online beschikbaar met een helder en toegankelijk formulier.
De ontwikkeling van deze processen zal worden vervolgd.