Wat zijn de mogelijkheden van crm-software?
U werkt klantgerichter, waardoor uw klanten u trouw blijven.
Met de kennis over uw klanten kunt u ook gerichter prospecten overtuigen.
Uw werknemers werken efficiënter, want ze hebben altijd en overal toegang tot actuele klantgegevens.
Wat doet crm-software precies?
De mogelijkheden van crm-software zijn erg verscheiden. Een crm brengt klantenrelaties in kaart en koppelt daar targets en realisaties aan die u vervolgens kunt opvolgen en bijsturen. En hoewel klantbeheer een belangrijk onderdeel is, doet crm-software veel meer.
Klantbeheer
Een crm-tool centraliseert alle beschikbare klantgegevens en maakt ze voor alle betrokken medewerkers altijd en overal digitaal beschikbaar. Hebt u een lijst nodig van alle recente facturen of offertes? Wil u weten welke medewerker het laatst contact had met een bepaalde klant? Of wenst u een overzicht van alle aanbiedingen en promo's waarop uw klanten zijn ingegaan? Een crm-tool houdt alles bij.
Kredietwaardigheid
Klanten 'door en door kennen' betekent ook dat u weet of ze betrouwbaar zijn of niet. En idealiter weet u dat al vóór u met hen in zee gaat. Wanbetalers kunnen uw cashflow namelijk ernstig ondermijnen. Daarom kiest u het best voor een crm-tool met een geïntegreerde solvabiliteitsscanner. Houdt u systematisch de kredietwaardigheid van prospecten tegen het licht, dan kan u veel problemen voorkomen.
Communicatie
Helder en duidelijk communiceren met klanten is een must voor de moderne kmo. Sommige crm-tools bieden daarom verregaande integratie met allerhande communicatiekanalen, zoals e-mail, chat, maar ook populaire kantoorapplicaties zoals Microsoft Office. Zo staat u uw klanten steeds snel en gericht te woord.
Crm-software: veel meer dan een salestool
Het mag duidelijk zijn dat crm-software niet los kan worden gezien van Enterprise Resource Planning. ERP-software wordt gebruikt ter ondersteuning van logistieke en financiële bedrijfsprocessen, crm-software spitst zich toe op commerciële bedrijfsprocessen. Daarom deze tip: koop nooit een losstaand crm-pakket, maar opteer voor een geïntegreerde tool. Zo krijgt u een beter inzicht in alle processen die zich binnen het bedrijf afspelen. U beschikt voor elk departement (aan- en verkoopbeheer, klantbeheer, magazijnbeheer, ?) over actuele data die u kunt gebruiken om uw werking te optimaliseren.