Hoe berekent jouw accountant de rentabiliteit van zijn kantoor? Een blik achter de schermen…

Als gedreven ondernemer doe je wellicht een beroep op een accountant om jouw boekhouding en financiële administratie op orde te houden. Een ervaren fiscaal adviseur is goud waard. Maar hoe benut hij zelf het volledige potentieel van zijn kantoor? Hoe meet hij de winstgevendheid van klanten waaraan hij en zijn medewerkers diensten verlenen?

Voor elke accountant is het essentieel om een helder en gedetailleerd inzicht te hebben in de winstgevendheid van de werkzaamheden. Rentabiliteitsrapportages spelen hierbij een cruciale rol. Deze rapportages verschaffen niet alleen inzicht in de prestaties van klanten, maar helpen ook bij het evalueren van de interne efficiëntie van het accountantskantoor zelf.

Het belang van rentabiliteitsrapportages


Voor het opstellen van rentabiliteitsrapportages baseert jouw accountant zich op een gedetailleerde analyse van de inkomsten en kosten die gelinkt zijn aan het werk dat hij voor verschillende klanten en projecten uitvoert. Door de gepresteerde uren, gehanteerde tarieven, directe en indirecte kosten en de gegenereerde opbrengsten nauwkeurig te registreren, berekent hij wat de nettobijdrage van elke klant aan de totale winst van zijn kantoor is. Zo meet hij niet alleen de winstgevendheid per klant, maar ontdekt hij ook kansen om doelgerichter aan de slag te gaan. Hij wijst schaarse middelen efficiënter toe, bespaart tijd en kosten en krijgt waardevolle informatie aangereikt voor het voeren van onderhandelingen met klanten over tarieven en het bespreken van mogelijke prijsaanpassingen.

Ook belangrijk: rentabiliteitsrapportages helpen hem bij het identificeren van knelpunten in zijn dienstverlening. Als een bepaald type dienst of forfait onvoldoende winst oplevert, kan dit een signaal zijn dat hij iets moet veranderen. Denk bijvoorbeeld aan een aangepaste prijszetting van diensten, de manier waarop hij een dienst levert of de efficiëntie van zijn medewerkers die aan het project werken.

Belangrijke inzichten uit een rentabiliteitsanalyse


We zetten drie belangrijke inzichten in de kijker waarmee jouw accountant aan de slag gaat:

Hoe is de rentabiliteit per klant opgebouwd?


  • Hoeveel bedraagt de huidige winst per klant én wat is zijn maximale potentieel?
  • Wat is het gemiddelde uurtarief voor een klant?
  • Wat is de gemiddelde tijd die een taak kost, van btw-aangifte tot het neerleggen van de jaarrekening?
  • Welke uitgevoerde taken vallen binnen en buiten de werkzaamheden van een forfait?
  • Hoeveel interne kosten (reistijd, brandstofkosten,…) heeft jouw accountant voor een klant gemaakt?

Op basis van antwoorden op deze vragen kan jouw accountant meer tijd en middelen besteden aan de meest winstgevende klanten en/of de samenwerking met minder rendabele klanten heroverwegen.

Wat zijn mogelijke oorzaken van een (te) lage rentabiliteit voor een klant?


  • Waar verliest jouw accountant tijd bij de behandeling van een klantendossier?
  • Welke taken nemen structureel meer tijd in beslag dan hij vooraf had ingepland?
  • Welke facturen zijn complexer geworden ten opzichte van vroeger?
  • Breng jij als klant jouw facturen nog op papier binnen, met het nodige (tijdrovende) opvolgwerk tot gevolg?
  • Vraag je als klant meer tijd omdat jouw bedrijf de voorbije jaren flink gegroeid is?

    Door een grondige analyse van deze elementen kan jouw accountant op een proactieve manier gerichte actiepunten formuleren, zoals het herzien van tarieven, het optimaliseren van interne processen of het verbeteren van zijn dienstverlening om de winstgevendheid te verhogen.


    Hoe scoren aangeboden forfaits of abonnementsformules?


    • Welke winst maakt jouw accountant per type abonnement of forfait dat hij zijn klanten aanbiedt?
    • Is deze marge voldoende hoog voor hem?
    • Ziet hij opvallende verschillen per klantensector?

    Het hanteren van forfaitaire tarieven voor bepaalde diensten – om op die manier klanten vooraf duidelijkheid te bieden over de kosten – is een interessante commerciële piste, maar vergt het nodige opvolgwerk qua rentabiliteitsanalyse. Zo slaagt jouw accountant er in om zijn forfaitaire tarieven aan te passen op basis van werkelijke kosten en verwachte winst, met een betere prijsstrategie (en uiteindelijk een gezondere financiële basis voor zijn kantoor) als resultaat.